Artikler Norsk Dragracing Gardemoen
Aftenposten            
             
Artikel: JANNICKE NILSEN   PAAL AUDSTAD (foto)
Bilene som har drag p� publikum

 
Publikumsfavoritt.En Top fuel dragster kj�rer langt over 400 km/t, spytter ild og r�yk, gir innvollene dine en omgang du sent vil glemme. Akkurat det vil publikum ha.
 
 

F�lelsen av en Top fuel dragster som akselererer forbi deg, kan ikke beskrives - den m� oppleves. Mange gjorde det p� Gardermoen i helgen.

JANNICKE NILSEN
PAAL AUDSTAD (foto)

Hva f�r henholdsvis 4 000 og 2 500 mennesker med �reklokker og annet h�rselsvern til � tilbringe fredag og l�rdag p� tribunene for � se doninger i ymse st�rrelser, farger og varianter kj�re mellom 200 og 400 meter p� kortest mulig tid? Et fors�k p� mulig forklaring: Forestill deg 6 000 hestekrefter bl�se forbi i en fart p� 400 km/t. Forestill deg samtlige innvoller riste, motorlyden som eksploderer i �rene, og lufttrykket som dytter deg bakover. Ilden og varmen som bl�ser ut fra Top fuel dragsterne, som ser ut som gigantiske n�ler med f�rerplass og tak p� enden. Det er en start.
 

Sponsorkamp
- Det begynner � g� rundt med disse publikumstallene, men vi betaler enormt mye i prispenger, sier Vidar Engh i Norsk Dragracing Gardermoen. Denne helgen arrangerte klubben det fjerde av fem l�p i EM-sirkuset som arrangeres flere steder i Europa. P� en gammel flystripe p� Gardermoen f�r 203 adrenalins�kende, i alderen 10 �r og oppover, oppleve fart og spenning som for mange av dem en livsstil.

De konkurrerende h�ver inn rundt 600 000 kroner i premier, men noen kassasuksess er sporten ikke.

- 1,5-2,5 millioner kroner i �ret koster det toppdeltagerne � drive i toppskiktet, opplyser Engh.

For juniordragstere m� foreldrene punge ut mellom 30 000-40 000 kroner. De som kj�rer Topfuel (de lange n�lene, journ. anm.) kan vinne opptil 35 000 kroner p� et l�p.

- Det blir som med andre bilsporter, alt avhenger av sponsorer, opplyser Engh.

- Mye hardt arbeid og d�rlig med sponsorer, sier bileier og sj�f�r Thomas Nataas om dragracelivet. Han sitter i en r�dlakkert batmobil, en 1937 Chevrolet cup�, i k�en av merkverdige doninger som venter p� sin tur p� startstreken. Bare lakken p� bilen kostet 70 000-80 000 kroner.

- Det er som � bli skutt ut av en rakett. Jeg kan ikke forklare hvorfor jeg driver med dette, annet enn at det er en adrenalin-greie, sier Nataas.
 

Svidd gummi
Dragracing ble startet av amerikanske gutter med brylkrem i h�ret i USA p� 1960-tallet. Allerede i 1968 ble det f�rste l�pet arrangert i Norge. I dag arrangeres rundt 20 l�p i Norge i �ret, helgens begivenhet var klimaks.

Klassene i dragstersporten er mange, som de er oppfinnsomme: Pro stock, Super gas, Top metanol funny car, super twin top fuel Forskjellene kan v�re type kj�ret�y; bil eller sykkel, hvorvidt du kj�rer p� bensin eller diesel, om karosseriet er formet som en bil, om det sitter l�st eller fast, om det er d�rer, hvordan motoren er trimmet, og andre tekniske dupeditter vi ikke skal g� inn p� her.

Sj�f�rens hovedfokus er at hjulene suger seg fast i banen, og ikke mister grep. Derfor starter hvert l�p med en heftig "burnout". Hjulene lager sitt eget spor i den gummibelagte asfalten. Etterp� sitter sj�f�ren i den voldsomme r�yken som siver inn fra motoren, rygger tilbake og venter p� gr�nt lys fra "juletreet", lysstolpen i midten av sporene. S� er l�pet i gang.
 

- Skitfarligt
- Det �ar skitfarligt det h�r, alts�. Jag s�g en video, en fotograf d�dades. Han fikk en motordel som eksploderade ur motorn i huvudet, sier tekniker Hanse Rising. Han er en av mange som passer p� at teknologien som m�ler tiden, ikke sl�s ut av det voldsomme trykket fra doningene.

- Vi tenkte p� barnevakt, men det ble ikke aktuelt. De bare m�tte v�re med. Unni Kaspersen og Frank Johansen fra Nannestad har med s�nnene Kevin (3) og Christer (8) p� Drag Challenge.

- Kevin sp�r n�r det er hans tur til � kj�re. Det blir nok en stund til. Barnevakten v�r er med � arrangere, s� han f�r jo h�re litt av hvert om sporten, sier Kaspersen.

Dronningen av Top fuel dragster, Anita M�akel�a fra Finland er nedfor.

- I lost, and it's horrible, sukker hun. Hun er Finlands st�rste h�nseprodusent, og driver med dragrace p� si i toppligaen, og er en legende innenfor milj�et.

- Men jeg tapte for en som var bedre enn meg, fortsetter hun.

Vinneren i klassen? Norske Rune Fjeld med sin britiske sj�f�r Barry Sheavills.