Artikler Norsk Dragracing Gardemoen
Asgeir            
             
Artikkel Aftenposten 1/8-2000  ROBERT GJESTAD  ARNE GJONE (foto)
Asgeir i 200

Hekta p� dragracing. Asgeir Borgemoen fra barne-TV.

Sett deg inn, jeg spenner deg fast. Det f�les trygt n�r ordene kommer fra t�ysekoppen Asgeir fra barne-TV. N� skal han l�re oss sin store hobby. Dragracing. 
Dragracing er egentlig enkelt. Full fart rett frem. Hadde det bare ikke v�rt for den forbannede motoren. Asgeir Borgemoen - han med ildr�dt h�r fra "Fritt fram" p� barne-TV - er totalt hektet p� dragracing. Lisens til � kj�re l�p fikk han i juni, n� er han en del av f�rerteamet til Sverre Kahrs Racing. Aftenposten Aften er med n�r Asgeir for f�rste gang skal kj�re en Chevrolet Chevelle fra 1966, som har f�tt ny motor under panseret. Med 700 hestekrefter drar den konkurransestrekningen 0 til 402,33 meter p� ca. 10 sekunder, og passerer m�lstreken i godt over 200 kilometer i timen. - Jeg f�r liksom ikke et kick av det. Mer en s�nn "ooohhhhhhh"-godf�lelse. Skj�nner hva jeg mener? - Hmmm? - Det jeg elsker aller mest er lyden, br�ket fra bilene. Jeg har alltid v�rt sinnssyk etter ting med mye lyd og store krefter, sier Asgeir. 


Motortr�bbel. Bekymrede ansikter titter ned i ildr�d motor.
En bekymret Sverre Kahrs (nr. to f.h.) har nesten brukt 100 000 p� denne motoren.

Han setter seg i bilen. Drar p� hjelmen og fem-punkts selen. Varmer bakhjulene i en sky av r�yk. Trykker ned gassen med et vanvittig smell. Fyker av g�rde langs asfalten. Og det ender med forferdelse.Motortr�bbel- Hei, det ryker jo av den. Av banen med bilen. Teamsjef Sverre Kahrs roper ut n�r Asgeir ruller tilbake til start. Panseret ryker, under renner det ut vann. Den forbannede motoren. - Det er ikke en vanndr�pe igjen her n�, og motoren er ildr�d. Er det vannpumpen som er r�ket, fikser vi det fort. Er det derimot kommet sprekker i blokka, hadde denne motoren sv�rt kort levetid . . . Ingen ler mens mekanikerne sjekker og skifter pakningen p� vannpumpen. Den ellers s� munnrappe Asgeir sier lite - det var tross alt en motor til litt under 100 000 kroner . . . Etter en times jobb er det tid for � pr�ve igjen. Med et nytt smell er motoren i gang igjen. Som f�r. - S� finnes det h�yere makter likevel. Hvis noen visste hvor mye tid og ressurser vi har brukt p� denne bilen. I timer? 500 kanskje, sier Sverre Kahrs. 


Klar for avgang. - Det er dette som er meg, gliser TV-helten Asgeir.
P� fritiden er det raske biler han  elsker mest. 

Om den elskede motoren.Passasjer-kickDermed kan Asgeir finne frem utstyret igjen. N� er det endelig v�r tur til � kjenne p� hans omtalte "ooohhhhhhh"-godf�lelse. Det skjedde ikke helt. I stedet fikk vi et vanvittig kick av den litt over 10 sekunder lange turen over asfaltstripen p� gamle Gardermoen. Samt et hardt bankende hjerte, klamme hender, svett rygg og antydning til skjelving i beina. Og det som passasjer. - Du verden for et krutt det er i den nye motoren. Helt vanvittig. Det lukter svidd gummi rundt Asgeir og mekanikerne. Til �re for fotografen drar Asgeir en gedigen burn-out. - Mmmmmmm. Kjenn lukten. Herlig. Til helgen skal Asgeir gi frivillige en kraftdose dragracing n�r EM-runden Drag Challenge 2000 g�r av stabelen p� den lille banen p� Gardermoen, ti �r etter at han f�rste gang dukket opp p� et dragracing-stevne. - For meg er dragracing avreagering mot alt. N� er jeg s� giret at jeg nesten blir helt satt ut. I �r leker jeg, men neste �r skal jeg konkurrere. F� meg egen bil med litt mer krutt i, sier Asgeir. Og det er ikke en sp�k fra den sv�rt popul�re TV-personligheten. - N� f�r barna se hvordan denne barne-TV-helten er p� fritiden. For det er dette som egentlig er meg . . .