Artikler Norsk Dragracing Gardemoen
             
0 Til 100 Not Ready Asgeir Trollbant TAXI Aftenposten Asgeir i 200
Asgeir og barna Full gass Asgeir hjemme Vinnerdraget Sjefen    
Artikkel i Aftenposten 06.08.00 METTE BUGGE    -    KNUT M. REKVE    (foto)

Fra 0 til 100 p� 0,6 sekunder

Dragracing er t�ffe greier. N�r drivstoffet er nitroglyserin og sprit sier det seg selv at kj�ret�yet f�r en fart fremover som nesten presser innvollene ut av mennesket ved rattet.


Burn out. Noen liker det hett, som Erik T. J�rgensen i sin Street Car.

Klassen Top fuel er verst. Der er det snakk om 6000 hestekrefter og en doning som g�r fra 0-100 p� 0,6 sekunder.
Ingen kan starte der. Ferske dragracere m� g� gradene, aller helst via Junior dragster, for dem mellom 12 og 18 �r. Disse yngste f�r ogs� v�re med p� Drag Challenge p� Ringbanen denne helgen, men publikum kommer for � se de illsinte bilene og grusomme syklene som deltar i denne EM-runden.
Nesten 10 000 mennesket hadde funnet frem h�rselvern og satt spent langs banen i g�r, og n�r finalene kj�res i dag blir det enda heftigere.

Fattig fetter

- Dette er en fascinerende sport. Den er ekstrem, sier Andreas Kalstad, som er med i Sverre Kahrs team. Kalstad n�ler ikke med � kalle dragracing for "den fattige fetteren", sammenlignet med R�kke og Gjelstens b�tsport, for ikke � snakke om Formel 1 med Schumacher og H�kkinen.

- N� trenger vi bare noen sponsorer som kan gi denne sporten et l�ft og akkurat som p� aksjemarkedet er det billig � kj�pe seg inn n�, flirer Kalstad.

Han pr�ver � kl� mulige sponsorer litt p� ryggen denne helgen og lokker dem inn i VIP-teltet, der fristende hamburgere venter. - Vi �nsker � bli mer profesjonelle og la en slik helg v�re en totalopplevelse.

Risikere noe?

- Du vet vel hva du risikerer?, sier en mann som ser p� meg som sitter fastspent i en dragster, en amerikansk Chevrolet Chevelle fra 1966.

- Vel. . .

- Du risikerer � f� et kick. Dette er noe du heretter m� gj�re hver eneste helg, svarer mannen, f�r f�reren Ingar Mathisen (46) f�r meg til � fly et lite �yeblikk. Han har gjennom 15 �r tilbakelagt 1200 drag over den 402,33 meter lange banen. I et kort sekund er det som om jeg mister pusten og m� hige etter luft inne i den varme drakten, n�r starten g�r. Europamesteren fra 1992 synes ikke det er s� rart.

- Tross alt er det snakk om et trykk p� nesten tre G ved oppstart, kommer det rolig fra �stfoldingen.

I 10,21 sekunder farer vi av g�rde. Topphastigheten er p� 212 km. Bare barnemat for dem som kj�rer i 450 km.

I Norge er det bare Veronica Ellingsen som kj�rer dragracing med motorsykkel. 27-�ringen sitter p� en Street Bike, som er en standard sykkel. Trimming av motoren er fritt.

- Jeg har 130 hestekrefter og kommer opp i 210 km/t, sier servit�ren fra S�rumsand, som har ett �r bak seg i sporten og som satser p� � n� videre i klassene. Samboer Vidar J�dahl (28) kj�rer ogs�, og er st�ttespiller.

- De er gladiatorer, mener v�r guide Kalstad om de verste av de verste motorsyklistene, som ligger p� maven, helt ubeskyttet p� Funny Bike, Super Twin, Super Twin Top Gas, eller hva de n� heter. Det er for�vrig i Competiton bike at det kj�res p� en blanding av nitroglyserin og metanol, eller dynamitt og sprit om man vil.

Geir Bj�nnes har brukt ti �r av sitt liv p� � bli god i dragracing. Etter � ha blitt norsk og nordisk mester, kj�rer han n� i klassen Super Comp. - Jeg begynte med en gatebil som jeg trakk inn p� stripa, sier mannen, f�r han f�r oss til � forst� hvorfor mange har s� stor forkj�rlighet for dragracing:

- Jeg elsker amerikanske biler.